29.10.2013

Koristeita luonnosta

Tässäpä tulee muutama idea koristeluun. Käytän mielelläni luonnosta keräämiä materiaaleja.
Terassille tekemässäni istutuksessa olen käyttänyt mustikan varpuja jotka olen spraymaalilla 
kevyesti suhautellut. Kannattaa varoa ettet maalaa liian paksua kerrosta koska silloin oksista
tulee "muovisen oloisia". Punaiseksi maalatut varvut sopivat mielestäni joulun istutuksiin.
Varpujen rakenne saa siis hieman kuultaa läpi.
Vanamo on kiva istutuksiin koska säilyttää vihreytensä pitkään.
Askartelu spraymaalilla maalatut oksat säilyvät pitkään terassilla mutta sateessa 
olen huomannut maalin liukenevan. Jos haluat kestävää maalipintaa käytä esim.automaalaukseen tarkoitettuja spraymaaleja.
Vuorenkilven lehdestä saat kietaistua helposti kestävän kukan asetelmiin.
Sido rautalangalla juuresta napakasti kiinni.
Tähän koristeeseen on käytetty kuivattuja lehtikuusen käpyjä ja terhoja.
Pohjana toimii pesulan henkari joka väännetty sydänmen muotoon.
Kehikon päälle on kieputettu seittimäiseksi verkoksi ohutta rautalankaa jota myydään rullalla.
Romulavasta löysin reikärautaa joka on spraymaalilla maalattu.
Sydänmen sisällä on kaarnasta veistetty sydän.
Porakoneella pikkuriikkinen reikä tuohon kaarnaan johon pujoitetaan rautalankaa tai narua.
Koristeeksi voi käyttää mm. helmiä ja pakkausnaruja.
Isäntä veisteli näitä sydänmiä vähän enemmänkin ja olen niitä käyttänyt nyt koristeena 
sinne sun tänne..kuten tähän sinkkiseen kukka amppeliin.
Kaarna kannattaa kuivattaa ennen veistelyä.
Kosteana kaarna murtuu herkästi.
Metsän ystävänä muistutan että kaarnaa saa sujuvasti kerättyä kelopuista.
Tikat niitä paloja tiputtelevat maahan!
Tässäpä oli muutama vinkki, vain mielikuvitus rajana!

12 kommenttia:

  1. Kivoja vinkkejä, kiitos!

    VastaaPoista
  2. Kiitos ihanista ideoista:)

    VastaaPoista
  3. Ihania vinkkejä ja monta juttua joita tekisi mieli heti lähteä tekemään, kiitän !

    VastaaPoista
  4. Monta mukavaa ideaa; tuo reikärautaidea oli mulle uus juttu - vallan mainio ja nätti lopputulos!

    Btw: mulla on mustikanvarvuista tehty kranssi kestänyt jo useamman vuoden - hyvä juttu, kun ei hennoisi niitä varpuja liiemmälti metsästä ottaa :) Kun varpujen vihreys aikanaan ruskottui keväällä, niin spreijasin kranssin kuparin väriseksi. Kaarnasydän roikkuu siinäkin keskellä, niitä kun olen myös veistellyt - tuoreestakin kaarnasta on hyvä veistellä, kuivaa kyllä sitten hieman kuperaksi.

    VastaaPoista
  5. Monta mukavaa ideaa; tuo reikärautaidea oli mulle uus juttu - vallan mainio ja nätti lopputulos!

    Btw: mulla on mustikanvarvuista tehty kranssi kestänyt jo useamman vuoden - hyvä juttu, kun ei hennoisi niitä varpuja liiemmälti metsästä ottaa :) Kun varpujen vihreys aikanaan ruskottui keväällä, niin spreijasin kranssin kuparin väriseksi. Kaarnasydän roikkuu siinäkin keskellä, niitä kun olen myös veistellyt - tuoreestakin kaarnasta on hyvä veistellä, kuivaa kyllä sitten hieman kuperaksi.

    VastaaPoista
  6. Kiitos vinkeistä! Varsinkin vuorenkilpi oli hyvä idea, niitä meillä on piha pullollaan.
    Olen suihkuttanut mustikanvarpuja sillä tekolumispraylla ja hyvin on pysynyt kun oksat on olleet sisätiloissa.

    VastaaPoista
  7. Kauniita koristeita ja asetelmia. Tuo vuorenkilpiruusu on mahtava.
    Kokeilempa itekkin. Kiitos :)

    VastaaPoista
  8. Mustikan varvut ovat kivoja. Olen käyttänyt niitä usein. Ihana tuo kukka-amppelisi! Vuorenkilpiruusu oli myös kiva.

    VastaaPoista
  9. Kaunista olet tehnyt. ♥ ♥

    VastaaPoista
  10. Oot taas tehnyt nättejä ja hoksuja koristeita.

    VastaaPoista

Olemme iloisia kaikista kommenteista, olet tervetullut uudelleen !